Patriks Grīva: Radio vēl joprojām ir spēks!

 

Informāciju sagatavoja Rūta Medne, Biznesa augstskolas Turība Izglītības projektu vadītāja. Raksta foto: Eric Nopanen, izceltā raksta foto: Jonathan Velasquez.

Biznesa augstskolas Turība absolvents Patriks Grīva radio nozarē darbojas jau no 16 gadu vecuma, attīstot sevi kā programmu vadītāju un DJ un vēlāk arī pats izveidojot radio stacijas, un vadot lielākās Latvijas radio mediju grupas. Paralēli darbam radio viņš ir attīstījis pludmales volejbola kustību Latvijā un aktīvi nodarbojies ar uzņēmējdarbību.

Šobrīd Patriks Grīva ir Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes loceklis, kurš nodrošina komercradio nozares pārraudzību un darbojas kā līdzatbildīgais padomes loceklis VSIA “Latvijas Radio” pārraudzībā. Patriks Grīva stāsta par to, kā attīstījusies un mainījusies radio nozare, kāda ir radio nozīme mūsdienās un kāda ir medija nākotne.

 

Radio tirgus šobrīd ir tik piesātināts, ka tas nespēj sevi pilnvērtīgi uzturēt


Radio tirgus ir ļoti piesātināts. Latvijas komercradio tirgū varam saskaitīt ap 40 dažādām programmām, no kurām vairāk nekā 20 ir Rīgā. Tas nozīmē, ka šajā nozarē ir ļoti būtiski atrast savu nišu. Tirgū ir lielie spēlētāji, kuri Latvijā darbojas no 90-to gadu sākuma, taču arī pēdējos gados kopumā ir reģistrētas daudzas jaunas programmas. Manuprāt, tirgus šobrīd ir tik piesātināts, ka tas nespēj sevi pilnvērtīgi uzturēt, jo, raugoties no biznesa viedokļa, radio reklāmas budžets Latvijā nav pietiekams, lai tik daudzām stacijām nodrošinātu satura kvalitāti un funkcionalitāti kopumā. Līdz ar to paredzams, ka notiks sava veida tirgus pārdalīšana, apvienošanās vai citas darbības, jo pie esošās situācijas visiem komersantiem nav iespējams atpelnīt radio biznesā ieguldītos līdzekļus.

Lai spētu kvalitatīvi strādāt, gan lielajiem, gan mazajiem tirgus spēlētājiem ikdienā ir jācīnās par savu pozīciju. Pastāv ļoti liela konkurence, līdz ar to jauniem spēlētājiem ielauzties radio tirgū šobrīd ir gandrīz neiespējami.

 

Radio klausītājam sniedz iztēles iespējas, ko nespēj neviens cits medijs


Ņemot vērā visu plašsaziņas līdzekļu kopumu un pieejamību katram iedzīvotājam, radio zināmā mērā ir apdraudēts no citu mediju, piemēram, interneta puses, jo tas kļūst arvien pieejamāks un populārāks. Taču, ja mēs atskatāmies vēsturē, laikā, kad radās televīzija, arī tika ziņots, ka radio ir apdraudēts un tuvākajā laikā nevienam vairs nebūs vajadzīgs, jo skaņai klāt nāca bilde, kas ir daudz labāk. Gan toreiz, gan tagad un, domāju, arī nākotnē radio atradīs savu vietu. Lai kādi arī būtu bijuši izaicinājumi līdz šim, radio ir izdzīvojis, jo ir ļoti spēcīgs un būtisks medijs.

To unikalitāti, ko sniedz radio, skaņas viļņi un saturīga programma, nespēj aizvietot neviens cits informācijas nesējs, piemēram, audio interneta tiešraides vai straumēšanas pakalpojumu sniedzēji, kā Spotify.


Radio ir pārāks par citiem medijiem, piemēram, televīziju ar to, ka tas sniedz iztēles iespējas, jo dod impulsu tikai vienai cilvēka maņai, līdz ar to cilvēkam ir iespēja iztēloties un vizualizēt dzirdēto pašam. Tā arī ir tā galvenā radio burvība. Bet, runājot konkrētāk, radio ir vispieejamākais, visātrāk reaģējošais un vispastāvīgākais medijs. Visas svarīgākās ziņas un informācija vienmēr tiks paziņota Latvijas Radio 1, un svarīgi, ka arī kritiskās situācijās, ja pazūd elektrība un internets, radio vienmēr būs pieejams, jo radioaparātu darbība var tikt nodrošināta ar baterijām. Radio ir viens no senākajiem elektroniskajiem medijiem un vēl joprojām faktiski vispieejamākais jebkurā vietā un laikā.

 

Uzvarētāji būs radio, kuri spēs piedāvāt klausītājam nepieciešamo dažādību un formu

Viss ir atkarīgs no tā, kā radio pozicionē savu darbību šodien. Ja radiostacija spēs atrast savu vietu digitālajā vidē, tad tai ir nākotne, jo palikt klasiskajā formā mūžīgi nebūs iespējams. Radio piedzīvo ļoti lielas izmaiņas tieši darbības formā, un tie spēlētāji, kuri arī mūsu tirgū spēs vislabāk pielāgoties mūsdienu skatījumam, maksimāli un pareizi izmantojot digitālo platformu, spēs priecēt klausītājus arī turpmāk. Tie, kuri spēs piedāvāt katrai klausītāju grupai nepieciešamo dažādību un formu, būs uzvarētāji.

To, cik daudz radio būtu jāskan mūzikai un cik daudz jābūt raidījumiem un ziņām, nosaka radio formāts ko radio izvēlas jau pirms sāk savu darbību. Jau sākotnēji tiek pieņemts lēmums, vai tas būs mūzikas vai ziņu formāts, tālāk jau detalizētāk izdalot, kāda veida mūzikas formāts tas būs, piemēram, populārās, klasiskās vai cita žanra mūzikas formāts. Šiem radio formātiem visā pasaulē ir dažādi starptautiski atpazīstami nosaukumi. Latvijā populārākie radio formāti ir, piemēram, AC jeb Adult contemporary, kura ietvaros tiek atskaņota labi pazīstama populārā mūzika no pēdējām dekādēm, vai CHR (Contemporary hit radio), kas atskaņo aktuālos hitus, TOP 40. Šie burtu savienojumi pamatā arī nosaka to, cik daudz kas tiek atskaņots radio ēterā. Ja radio formāts ir populārā mūzika, tad skaidrs, ka, piemēram, 60% no tā satura nevar sastāvēt no ziņām. Radio programmēšana iedalās daudz padziļinātos līmeņos, kuros tiek segmentēts un plānots radio saturs līdz pat minūtei.

Vēsturiski situācija ir tāda, ka pasaules labākās radio stacijas strādā vismaz divas reizes ilgāk nekā jebkura Latvijas radio stacija, tāpēc vietējo radio staciju programmu direktoriem noteikti nevajadzētu ieslīgt pašapmierinātībā, bet mācīties no ārzemju radio stacijām, jo tās var sniegt ļoti daudz.

Mācīties, klausīties un skatīties sev apkārt nekad nevar nākt par ļaunu – tas dod pamatu panākumiem.

 

Latvijas iedzīvotāji radio klausās mājās, automašīnās un darbavietās


Jau kopš 90-to gadu sākuma Latvijā tiek veikti radio auditorijas pētījumi, ko veic kompānija Kantar TNS, un radio klausīšanās paradums Latvijas iedzīvotāju vidū ir spēcīgi iesakņojies. Analizējot pētījumu datus daudzu gadu garumā, ir novērojams tas, ka radio klausītāju īpatsvars ir stabils un tas mainās vien dažu procentpunktu robežās, radio vismaz reizi nedēļā klausās vairāk nekā 80% Latvijas iedzīvotāju. Vispopulārākā radiostacija jau ilgus gadus Latvijā ir Latvijas Radio 2. Arī Latvijas Radio 1 parasti ir klausītāko staciju sarakstā no sabiedriskajiem radio. Komercradio līderu sarakstu veido Radio Skonto, Radio SWH, EHR, Star FM u.c. Šīs, vecākās tirgus dalībnieces ir stacijas no komercradio grupām, kuras uztur vairākas radiostacijas vienā kompānijā.

Noteikti arī radio pētījumu jomā ir iespējami attīstības soļi, to arī atzīst pati Kantar TNS kompānija, kas veic šos pētījumus, kā arī visi radio tirgus spēlētāji. Pētījumu rezultātus ņem vērā viss reklāmas tirgus un mediju aģentūras, kas ļoti detalizēti pēta radio klausīšanās paradumus.

Precīzi radio reitingu dati ir viens no lielajiem uzdevumiem, ko arī mēs, NEPLP, vēlamies tuvākajos gados īstenot, attīstot esošo situāciju ar mūsdienīgākiem risinājumiem un pētījuma metodēm.

Viens no mūsu mērķiem ir nodrošināt sabiedrībai regulāru, precīzu un vispusīgu radio reitingu pieejamību.

 

Spotify neizkonkurēs radio


Pirms vairākiem gadiem dažādās pasaules radio konferencēs bija liels satraukums par šo tēmu un tika veikti ļoti apjomīgi pētījumi, kur tika pierādīts, ka vienīgais pareizais veids, kā uzturēt radio paralēli šīm straumēšanas vietnēm, ir ar tām sadarboties.

Interesanti, ka pētījumos tika atklāts, ka lielākoties cilvēki vēlas atgriezties pie tā, kas patīk vairākumam, nevis tikai pašam individuāli.

 

Respektīvi, mēs varam ilgi klausīties pašu atlasīto mīļāko mūziku, taču pēc kāda laika mūs interesēs, kas aktuāls un populārs ir šobrīd, un to ir iespējams uzzināt, klausoties radio. Tāpat lielai daļai cilvēku nemaz negribas būt par mūzikas programmas redaktoriem un pašiem sastādīt savu mūzikas atskaņošanas sarakstu, tāpēc radio ir tas, kas var to visu izdarīt viņu vietā.

Pētījumā pierādījās, ka cilvēki aizvien vairāk laika pavada ar audio saturu, tā īpatsvaru ir palielinājis tieši Spotify un citas straumēšanas vietnes, kas, savukārt, nozīmē, ka cilvēki grib klausīties mūziku un tā viņiem ir svarīga. Tāpēc radio ir svarīgi atrast savu unikālo pieeju, un kamēr vien Spotify nekļūs par radio, kas nenes kādu personīgu vēstījumu, bet tikai mūzikas selekciju, tas nevarēs tieši konkurēt ar radio. Bet ir labi, ka cilvēkiem ir iespēja izvēlēties.

Komentāri